Je hudba v nás ?

Autor: Karolína Čurová | 27.5.2012 o 18:18 | (upravené 27.5.2012 o 19:25) Karma článku: 1,91 | Prečítané:  762x

V poslednej dobe sa v Prešove stretávame s výrokmi, že sme slovenský Seattle, mesto známe ako "liaheň" na hudobné kapely a či sólo muzikantov. Tým je Prešov preslávený aj na Slovensku. Ale je to naozaj tak ? Alebo Prešov čerpá svoju slávu už z otrepaných interpretov, ktorí valcujú slovenské rádia a neprichádza s ničím novým ?

Seattle - rodisko veľkých hudobných hviezd ako Alice in Chains, Foo Fighters, Jimi Hendrix alebo kontroverzná ale úspešná dievčenská kapela 70. rokov The Runaways, nesmiem samozrejme zabudnúť na kultovú kapelu, ktorá zmenila pohľad na vtedajšiu hudbu pomocou nového štýlu s názvom GURNGE - Nirvana. Okrem nich, je to rodisko aj ďalších úspešných kapiel spomeniem len hrstku - Dave Matthews, Death Cab for Cutie, Eddie Vedder, Fleet Foxes, Pearl Jam, Sonic Youth... Kto prišiel s týmto pomenovaním ? Ja som sa s ním stretla prvykrát, keď o Prešove písal prešovský novinár Michal Frank (pozn. aut. pre niekoho známejší ako Frenky), kedy obhajoval v novinách Prešov, s menami ako I.M.T Smile, ktorých sme vtedy mohli a môžeme stále považovať ako citujem synonymum hudobného úspechu Nirvany v Seattli. Nekončilo sa to len tým. Boli tu aj ďalší - Peter Lipa, Mloci, Edo Klena a Klenoty, Peter Nagy, Katarína Knechtová (ktorá začala práve s I.M.T Smile)neskôr známa v kapele PEHA, Raindown, Chiki Liki Tu-a, Free Voices, AMC Trio, padlá ale aj nepadlá hviezda 1. Slovenskej Superstár - Katka Koščová alebo snaha o progresivitu - KomAjota. Okrem týchto, ktorí sú viac známejší, tu boli aj ďalší, pre mňa a generáciu 1990 a vyššie neznámí - Striga, Gagas, Tic - Tac, Domino, Helior, Rosvelttia, Taxis, Ad acta, Tyran, Panther, Strecha, Spiders, Nonsense, Zlý svet, Heracon, EMS - 3, Three Points, Dysentery, People, Rauma, Ali Ibn Rachid... Je smutné priznať si, že mnoho z týchto kapiel zhasla ako sviece, a preto sú pre dnešnú dospievajúcu mládež nepoznané. Pre napísanie tohto blogu som bola inšpirovaná dvoma vecami. Prvá, bola konferencia spojená s koncertom na Hlavnej ulici v Prešove, kedy sa predstavili už aj vyššie spomínané kapely - Komajota, Free Voices,.. S týmto koncertom bola aj hudobná konferencia na ktorej speakermi boli Igor Timko (No Name), Martin Husovský (KomAjota) a tiež Adriena Bartošová. Druhá bola relácia "Nezvyčajné príbehy na slovenskom sídlisku" odvysielaná na STV 2, 19.3.2012 s podnázvom "Každý s každým". Teda kapely zo (skoro) všetkých sídlisk Prešova hrajú s každým zo sídliska ďalšieho. Osobne ma dosť nahnevalo, nie veľmi dobré spracovanie tohto dokumentu. Tak ako väčšinu - čakali sme viac. Nie prezentovanie kapiel, ktoré v tejto dobre nehrajú a skoro niekto ich nepozná, teda až na pár prešovských pamätníkov, ktorý sa čo-to do hudby rozumejú. Ale prezentovanie terajšej hudobnej scény Prešova. Nové kapely, mladé kapely ale tiež aj stálice, ktoré otvorili priestor ďalším prešovským kapelám. Určite by padlo vhod spomenúť aj ďalšie kapely, ktoré začínajú svoju nazvime to karieru (alebo pomaly či isto ju už odštartovali) : Papyllon, Crazy Mushrooms, NyTomas, Sunlips, Khadaver, Heľenine oči, Funk House (menované sú aj také, ktoré ja veľmi nemusím, neberte to ako prezentovanie mojich kamarátov). Niektorí majú názor, že všetky tieto kapelky sú už opočúvané, aj keď majú úspech. Problém je aj to, že nové kapely sa horko-ťažko dostanú do povedomia a ťažko sa presadia na scéne - nieje príležitostí. Akcie, ktoré sa niekedy konali pre začínajúcich umelcov už tiež padli - študentský Liverpool, Rockova liga či Rebrík. Snahy boli minulý rok od Rádia Prešov - Pegas, o ktorej sa šušká, že výsledok súťaže bol už dopredu dohodnutý. Ako sa potom mladé kapely môžu presadiť ? Nahrávacích spoločností tu veľa nieje, a aj keby bolo, nebudú nahrávať každého. Kapely a sólo speváci nemajú toľko financií aby si sami zaplatili nahrávanie v jednom z prešovských štúdií, ktoré sú kvalitné, to sa musí uznať, keďže v nich nahrávajú aj umelci z celého Slovenska. Buď si teda našetria, alebo si nájdu nejakého sponzora, ktorý im zaplatí nahrávanie. A keď už si nejako nahrajú nejakú tu skladbičku, kde hrať ? Systém terajších vychytených klubov je taký, že majiteľovi musíte dať nahrávku a je na ňom, či vás pustí hrať, či nie. Čož je dobré aj nie - nepustí si do svojho podniku nejakú tu háveď, alebo niečo, čo nemá cenu, ale na druhej strane môže odoprieť šancu niekomu, kto si ju zaslúži a môže sa presadiť. Od takého to schodeného človeka ako je M.Frank, by som chcela a očakávala niečo, trošku lepšie. Prešov má ďalších X častí z ktorých pochádzaju super muzikanti, ktorí hrajú z ďalšou väčšinou. Čo sa týka konferencie, sa dalo urobiť viac, až na výnimku, ktorou bola Adriena Bartošová, ktorá hovorila veľmi profesionálne a to isté hovorili za ňu aj jej výkony. Čo vice versa sa nedalo povedať na takého Igora Timka (ktorý je síce vhodný typ pred publikom a má dar reči) ale poznámky (a otázky do publika) typu : "Neviete prečo chodí na naše koncerty tak veľa ľudí?" vyzneli veľmi zle, prvoplánovo - nedávajúc dobrý obraz. I.Timkov "pohľad z pódia" - nuž, pekný, keď väčšina publika je ženského pohlavia a nejde tak ani o hudbu ako o fyzické sympatie (ale to nie je jeho chyba). Ďalšia vec by bola tie študenstké príchody a odchody počas "prednášok", ktoré boli extrémne vhodné. (ale to je tiež na inú tému) "Vďaka" tomu, že prešovskí umelci nemajú veľa šancí ako sa presadiť a presadia sa buď len tí najhuževnatejší, alebo ľudia s konexiami, môžeme badať to, že Prešov čerpá len z tých mainstreamovych ako vyššie spomínané I.M.Tčko a či KomAjota, K.Knechtová. Mainstream sú peniaze. Určite vďaka, že ukazujú západu, že na východe bolo rozsypaného talentu hojne, ale chcela by som appelovať na zodpovedných, aby s tým niečo robili, alebo sa aspoň snažili. Ešte že, tu je Open Mic, nezávislá prezentácia umelcov, bez honoráru a bez vstupného. Škoda, že o nej skoro nikto nevie. Škoda, že nikto nevie o spôsobe. Škoda.
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.

SVET

Výbuchy pri štadióne v Istanbule zabili najmenej 13 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.


Už ste čítali?