reklama

Ellie G. in the house / 23.4.2013, NTC, Bratislava

BBC sound of 2010 sa predstavila v utorok 23.4.2013 v Bratislave pred publikom, ktoré malo cez 3000 ľudí. Ellie prišla so svojou kapelou a kamiónmi plnými ozvučenia a techniky, sľubovaná bola obrovská show. No jej prvá návšteva Slovenska ale dopadla dosť rozpačito, po vzhliadnutí pár článkov. Čo sa vlastne dialo ? Som rada, že som pri tom mohla byť aj ja. (Podrobnejší report)

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
elektrizujúca.
elektrizujúca. (zdroj: © Martina Mlčúchová)

Ellie Goulding, 25 ročná blondína z Británie, ktorá sa v tomto čase dostáva do širšieho povedomia poslucháčov mainstreamovej hudby, rovnako ako hudby stredoprúdovej, ale tí ju už mohli poznať aj dlhšie. Osobne som sa k nej dostala tesne pred tým, ako vyhrala kategóriu BBC Sound 2010, v ktorej porota vyberá interpreta, ktorý je niečim zaujímavý, kvalitný a vhodný pustenia do širšieho povedomia ľudí. Pravdou je, že dokonale preraziť sa jej podarilo až v tomto období. Neviem, či to je dobré alebo nie, keďže som toho názoru, že niektorí speváci môžu sklznúť do prílišného mainstreamu, tým, že sa im darí a sú púšťaní často v éteri. Ellie sa môže pochváliť dvoma štúdiovými albumami - prvý LIGHT (vydaný v roku 2010) a druhý Halcyon (vydaný v roku 2012). Aj keď to sú len dva albumy, čo vydala, za dva roky, vidieť posun. Prvý album LIGHTS, je menej elektronický, je skôr folkovejší (aj keď už môžeme začuť nejaké tie elektronické sample), niektorí ho považujú za jednotvárnejší, komornejší. Čo sa týka druhého - HALCYON - je temnejší, počuteľný je istý posun k elektronickej hudbe, zvýrazneniu bicích nástrojov a rytmov, či experimentovaniu s hlasom. Poznámka - myslím, že aj jej hlas je to, čo ju robí výnimočnou, nie je to hlas tuctový, je ľahko rozoznateľný v škále ostatných, v rádiu hraných. Jemný, zastretý, chrapľavý, ale takým špecifickým spôsobom, ale urobte si názor sami, vypočujte si jej pesničky na internete, poprípade kúpte si CD. Vraj, druhý album je lepší, podľa kritikov, práve pre jej experimentovanie a žánrový synkretizmus. Na jej koncert som sa tešila spolu s davom, ktorý mal cez 3000 ľudí. Ako predskokana si so sebou zobrala speváka menom Matthew Koma, partnera Carly Rae Jepsen. Nechcem sa ním veľmi zaoberať, jeho hudba ma veľmi nezaujala. S tým, že som počula názory, že spieval na playback, možno si len pomýlili tie zadné vokály, ktoré boli púšťané z notebooku. Pesničky mi pripomínali tvorbu jeho priateľky, či skupiny FUN, aj to aj tým, ako vyzeral. Prišiel spolu s dvoma "spolu-kapelníkmi". Hral len 30 min. Niečo po 19:30 sa rozlúčil a technici začali pripravovať pódium pre Ellie. Tie minúty čakania boli pre mňa a mojich kamarátov nekonečné, hoc samotná speváčka začala presne o 20:00 (mala u mňa plus). Čo sa týka úvodu, priznávam, bol dosť rozpačitý, aj čo sa týka zvuku ale aj jej samotného výkonu. Prvé tri pesničky, ktoré síce boli veľmi vhodné vybrané a mala veľkú šancu nás hneď vtiahnuť do koncertu, sa veľmi nepodarili. Ten zvuk, bol dosť zlý. Hudba bola veľmi hlasne aj pre to, že kapela hrala naplno a jej jemný hlas, ktorý nebol dobre nazvučený sa v hudbe stratil. Mala som pocit, že ani nespieva. Prvé tri pesničky zazneli Don't say a word, Halcyon, Figure 8. Tieto pesničky sú rytmické a majú v sebe energiu, čiže mala veľkú šancu nás rozhýbať a vtiahnuť. Zdalo sa mi, hľadiac na publikum, že sa jej to až tak nepodarilo. A neišlo len o zvuk, veľa robilo aj to, že Ellie nevyzerala, že je OK. Nehýbala sa veľmi, neusmievala, nekomunikovala s publikom a to robí dosť a ľudia to cítia. Častokrát je to na interpretovi, aby ľudí voviedol do atmosféry koncertu. Viem, atmosféru robia aj ľudia, ale začína to vždy u interpreta. Zdalo sa mi, že Ellie berie tento koncert len ako časť istej rutiny, ktorú vykonáva už istý čas - nečudujem sa, mať toľko koncertov v priebehu krátkeho času, je náročné. A niekedy je ťažké dať emóciu a energiu do toho, čo robíme rovnako už istý čas, lebo podľa mňa pesničky nemenia cez tour. A ďaleko od pravdy som nebola, po koncerte som sa dočítala, že je chorá a vyčerpaná. Hold vzdávam, že potom sa jej to podarilo preklenúť a veci sa zmenili. Neviem, či to bolo len moje zbožné prianie, či si technici a zvukári uvedomili alebo si organizátori prečítali príspevky od publika, že zvuk nieje OK, ale chválabohu sa to zmenilo, zmena prišla počas pasáže pomalých pesničiek, kedy na pódiu ostala len ona a jej spolu-hudobník Chris a zahrali pesničky Joy, Explosions, I know you care či Your song (cover Eltona Johna), už to nebolo len o spievaní, ale aj o prežívaní samotnej speváčky, koncert sa ZAČAL. Mohli sme pocítiť emóciu, ja osobne som ju cítila hlavne pri pesničke I know you care, či Explosions ale aj Your song - podávala ich s citom a s emóciou toho, čo prežívala pri písaní týchto pesničiek. Pre ľudí bol určite jedným z highlightov aj performing pesničky Guns & Horses, ktorú hrala sama na elektro-akustickej gitare, pričom nechala aj priestor pre publikum, aby spievali s ňou. Bola to veľmi intímna časť koncertu, ktorá by sa dokázala viac prežiť v menšom priestore, aj keď horúco tam bolo dosť a to bolo v NTC Aegon aréne. Ukázala, že to nie je len speváčka, ale aj hudobníčka. V jej biografii na web stránke som čítala, že už pekných pár rokov hraje na gitare - ide jej to, nie je to len "ocmuškávanie" gitary, ale hranie. Po ukončení tejto pasáži nastúpili na scénu aj ostatní z kapely a na rad prišli opäť rytmické pesničky ako My blood, Only you, Anything could happened, Without your love, či jej prvý singel Starry Eyed. Ako som už skôr spomínala, že pri jej CDčkach, je dosť počuteľný posun k elektronickej vlne, tento posun sme vnímali aj v samotnom performingu. Aj niektoré pesničky z prvého albumu (Under the Sheets, Salt Skin), boli ladené do mierneho DUB STEPU (veď randila s dub-stepovým producentom Skrillexom). Kapela bola obohatená o veľa syntetizátorov, voice-tuneov, či looperov a bicích nástrojov, veď okrem samotného hráča na bicie nástroje ďalší dvaja a s ňou traja mali osobitný bubon pri sebe. Dávala dôraz na rytmickosť a dynamickosť koncertu. Mohli sme ju hlavne cítiť na úvod pri Don't say a word, Anything could happened, Without your love a Starry eyed (kde si opäť zahrala na bubon a gradácia prišla) a tiež pri prídavkoch, ktorými boli najnovší singel s Calvinom Harrisom - I need your love a tiež dlhšej verzii pesničky Lights, pridala DUB Stepový dodatok.Práve pomalá časť naštartovala koncert, ktorý v plnej paráde vypukol v pasáži rýchlych pesničiek, ľudia sa bavili sa bavili so speváčkou, ktorá už nebola tak skúpa na slovo, hýbala sa a bavila s ľudmi. Pohyvbovala sa na pódiu a bolo jej to prirodzené - nič nebolo hrané (možno len ten kompliment, že Bratislava je veľmi pekné mesto). Povedala, že sa cíťte slobodne, dokonca, príďte na pódium, tak ľudia tancovali, spievali - niekedy som si pripadala ako na party, ale veľmi kvalitnej. Ale samozrejme, pre mňa to bol viac koncert ako party - veľmi dobrý koncert.Čo sa týka priestoru, myslím si, že pôvodný plán Ateliér Babylon by bol vhodnejší aj pre už mnohokrát spomenuté ozvučenie, ale aj samotnej atmosféry, bolo by to komornejšie. Viem, je dosť veľká šanca, že by tam bolo menej ľudí a mnohí by sa dnu nedostali, ale takto to bol risk na úkor atmosféry, ktorá mohla byť lepšia (aj keď ja som sa zabavila a užila si tento koncert naplno).Dalo by sa veľa kritizovať a hovoriť, čo mohlo byť lepšie, ale niekedy je umenia aj to, že prehliadnete niektoré chyby a užijete si koncert aj napriek tomu. Všetko nemôže byť perfektné a niekedy aj tá "neperfektnosť" robí atmošku.Celkovo tento koncert hodnotím ako jeden z najlepších, tiež ako veľký zážitok. Aj napriek počiatočným pochybnostiam, komentárom na zvuk, som prežila super umelecký zážitok a splnila si jeden z mojich koncertných snov. Atmosféra bola super a jej vystúpenie bolo, áno, bolo plné emócii a energie. Dokonca, sa mi páčia jej pesničky ešte viac ako doteraz. Len si potvrdila v mojej hudobnej "knižnici" svoje miesto.Ellie poďakovala za účasť a koncert a povedala, že verí, že sa čoskoro vráti, ak to bola len tá cliché fráza - tak škoda, ale ak nie, tak sa teším, ako ju uvidím opäť a v lepšej forme. Setlist koncertu:1. Don't Say A Word2. Halcyon3. Figure 84. Salt Skin5. Hanging On/Wonderman6. Joy7. Explosion8. Guns & Horses9. I Know You Care10. Your Song (Elton John cover)11. My Blood12. Only You13. Under The Sheets14. Anything Could Happen15. Animal16. Without Your Love17. Starry EyedPrídavky:18. I Need Your Love19. Lights Fotky : (Infinity Photography)https://www.facebook.com/media/set/?set=a.539912679394329.1073741827.250031491715784&type=1 (:mm:music:photo)http://mmmusicphoto.blogspot.sk/2013/04/ellie-goulding-bratislava-2342013.html

Karolína Čurová

Karolína Čurová

Bloger 
  • Počet článkov:  11
  •  | 
  • Páči sa:  0x

nezávislé dievča s kreativnou dušou, veriaca Bohu; premýšľajúca, spoločenská, aktívna aj mierne komická. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu